Asertywne przyjmowanie krytyki. Sprawdź jak to robić.

Na przeczytanie tego tekstu wystarczą Ci 2 minuty

Jednym z wyzwań z jakimi przychodzi się zmierzyć podczas realizowania różnych działań, jest przyjmowanie krytyki, która bywa słuszna, czasami słuszna tylko częściowo, a innym razem zupełnie niezasłużona. W zależności od tego, z którym przypadkiem masz do czynienia możesz zareagować w odmienny sposób, a pomoże Ci w tym znajomość zachowań asertywnych. Poniżej znajdziesz omówienie trzech różnych reakcji na krytykę, które możesz zapamiętać i wykorzystać jako swój „narzędziownik”.

Zamiana oceny na opinię

Zwróć uwagę, na to czy słysząc ocenę z ust innej osoby, traktujesz ją jako prawdę o Tobie samej. Warto pamiętać, że możesz daną wypowiedź potraktować jako jedną z wielu możliwych opinii i możesz się z nią zgodzić, lub nie. Np. zdanie „Jesteś niekompetentnym pracownikiem!” jest nieprzyjemną, całkowicie ogólną, jednoznacznie negatywną oceną osoby, do której pretekstem mógł być fakt wykorzystany przez krytykującego w nieuprawniony sposób.

Na takie zdanie możesz odpowiedzieć np. Przykro mi, że tak o mnie myślisz, ale nie zgadzam się z Tobą. Zawaliłam ostatnie zadanie, ale to nie znaczy, że jestem niekompetentna.

Gdy krytyka wyrażana jest nie wprost zastosuj sondowanie

Sondowanie jest techniką polegającą na zadawaniu krytykującemu Cię rozmówcy pytań, które pozwolą Ci odkryć konkretny zarzut wobec Twojego zachowania. Przykładowa odpowiedź na ten rodzaj krytyki to: „Powiedz co konkretnie masz na myśli mówiąc..”
Jeśli odpowiedź nadal nie jest konkretna to zadaj ponownie pytanie uszczegóławiające. Np. Co konkretnie ma pan na myśli? Jakie konkretnie materiały ma pan na myśli?

Jak przyjąć słuszną krytykę?

Asertywność to też przyjęcie słusznej krytyki bez dodatkowych tłumaczeń, bez usprawiedliwień i wykręcania się. Odpowiedzią w tym przypadku będzie potwierdzenie np. W odpowiedzi na „Nie zrobiłeś zadania w terminie” – „Tak, masz rację. Przepraszam za to.” W przypadku zbyt ogólnikowej krytyki np. „Jesteś kompletnym bałaganiarzem” warto zastosować przyjęcie częściowe np. „Tak, to prawda, nie potrafię zbyt długo utrzymać porządku na biurku.”

Jak wykorzystać wiedzę, by przenieść ją do praktyki?

Oczywiście ćwiczyć. Przyjmowanie krytyki w sposób asertywny podobnie jak wyrażanie własnych opinii warto ćwiczyć. Asertywność jest tak cenną kompetencją, że inwestycja choćby 5 minut dziennie (np. przed lustrem) zaprocentuje w rozmowach.

Anna Libera – Koordynator projektów w Focus on Results